2024

Wstecz

Budowa Data Center. Część 3 – Antycypacja 

Budując serwerownię, należy pamiętać o ogromnej dynamice rozwoju branży IT, która już na etapie planowania zmusza do uwzględnienia możliwości jej modernizacji czy zwiększania funkcjonalności. W niniejszym artykule, który jest 3 częścią naszego cyklu pt. „Budowa Data Center”, pomożemy w określeniu tak zwanej nadmiarowości, niezawodności i dostępności. 

 

 

Nadmiarowość – co to znaczy?  

 

Antycypacja w IT odnosi się do procesu planowania i przygotowania na przyszłe wydarzenia, trendy, technologie oraz potencjalne wyzwania. Ten termin jest szeroko stosowany w wielu aspektach IT, od rozwoju oprogramowania, przez zarządzanie infrastrukturą, aż po strategie biznesowe. W przypadku planowania własnego Data Center ma on kluczowe znaczenie. 


Planując budowę serwerowni, warto wziąć pod uwagę przynajmniej najbliższe 5 lat, uwzględniając przy tym rozwój firmy. Należy pamiętać o technologicznych trendach, dobrze przygotować biznesplan, zaplanować zapotrzebowanie, przyrost nowych klientów i rozwój biznesu. W przygotowaniu takiej analizy pomocne mogą być odpowiedzi na poniższe pytania: 

 

  • Co chcemy oferować klientom?
  • Czy chcemy wynająć gotową przestrzeń do przechowywania danych na serwerach? 
  • Czy chcemy sprzedawać aplikacje, które działają na serwerach w naszym Data Center?
  • Czy chcemy świadczyć usługi kolokacji?  
     

W ostatnim wariancie zapewniamy tylko miejsce i infrastrukturę. Ten rodzaj usług świadczonych przez centra danych, polegający na wynajmowaniu przestrzeni dla sprzętu komputerowego i serwerowego należącego do zewnętrznych firm można także zaplanować, aby zapewnić w przyszłości fizyczną przestrzeń, zasilanie, chłodzenie, zabezpieczenia oraz dostęp do sieci. Korzystanie z usług kolokacji może zmniejszyć koszty zawiązane z zarządzeniem centrum danych.   


Do tego należy zaplanować odpowiednią wielkość zasobów. W każdym przypadku serwerownię należy przygotować przyszłościowo, z odpowiednią nadmiarowością. Jest ona szczególnie ważna i konieczna w przypadku trudno dostępnych lub zabudowanych elementów infrastruktury. Dlatego warto przewymiarować docelową lokalizację  zwracając szczególną uwagę na to, co trudno będzie w przyszłości zmienić, np. zwiększenie mocy, wszystkie elementy trudno dostępne, takie jak np. kable i ich przekroje, rozdzielnie wraz z zabezpieczeniami itd..


 

Zabezpieczenie – co należy uwzględnić? 


Postępujący rozwój i integracja technologii informacyjnej we wszystkich obszarach działalności oznacza, że żadne, nawet małe przedsiębiorstwo, nie może sobie obecnie pozwolić na awarię infrastruktury IT. Jeszcze przed paroma laty kilkugodzinna awaria IT w firmie była do zaakceptowania. Dziś rośnie ilość przedsiębiorstw, dla których ciągła dostępność IT stała się koniecznością.  


Antycypacja wymaga zatem uwzględnienia różnych scenariuszy. Każdy projekt powinien zakładać prawdopodobieństwo wystąpienia awarii i określać procedury reagowania. Niezawodność procesów przetwarzania informacji jest bowiem krytycznym aspektem funkcjonowania Data Center. Wczesne wykrycie awarii umożliwia odpowiednio szybką reakcję oraz utrzymanie określonej dostępności.  
 
Dlatego dla sporządzenia i rozszerzenia lub kontroli koncepcji IT decydujące znaczenie ma dostępność, jaką musi dysponować infrastruktura IT danego przedsiębiorstwa.  Poniższe pytania pomogą w określeniu wymaganej dostępności: 

 

  • W jakim przedziale czasowym powinna być dostępna funkcja Client Security? (Client Security - jako zestaw praktyk, polityk, i technologii mających na celu ochronę danych, aplikacji oraz innych zasobów klientów przechowywanych w centrum danych) 
  • Jakie awarie generują dodatkowe koszty dla przedsiębiorstwa? 
  • Jaki czas przestojów byłby akceptowalny, gdyby jedno z mediów było niedostępne (np. nośnik danych)? 
  • Jaki czas przestojów byłby akceptowalny dla usługi Client Security w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej, np. utraty serwera w wyniku pożaru? 
  • Co dla danego przedsiębiorstwa oznacza utracenie danych? 
  • Czy możliwe byłoby odzyskanie utraconych danych? 
  • Czy w przedsiębiorstwie pracują administratorzy systemu i jaką pełnią funkcję? 
  • Kto odpowiada za procesy zabezpieczenia i odzyskiwania danych? 
  • Jakie kwalifikacje mają pracownicy odpowiedzialni za ochronę danych? 
     

Powyższe pytania, to oczywiście wybrane zagadnienia w zakresie zaplanowania odpowiedniej dostępności. W tym miejscu warto także zastanowić się nad pytaniem, ile wynosi maksymalnie dopuszczalny czas awarii systemu IT dla danego przedsiębiorstwa?  


 

Stopnie dostępności (Tier) – co to takiego? 


Centra danych to skomplikowane systemy, które w połączeniu ze wszystkimi aktywnymi i pasywnymi komponentami IT definiują wpływ na dostępność. W fazie koncepcji musi zostać oszacowana niezbędna dostępność infrastruktury IT. Każda firma powinna więc oszacować maksymalny tolerowany czas przestoju w działaniu systemu  IT w ciągu roku. Renomowany instytut US Uptime zdefiniował klasy dostępności, tzw. Industry Standards Tier®Classification: 
 


Tier I 
Lata 60. - pojedyncza ścieżka zasilania elektrycznego, pojedyncze źródło chłodzenia, brak redundantnych komponentów 
Dostępność: 99,671% 
 
Tier II 
Lata 70. - pojedyncza ścieżka zasilania elektrycznego, pojedyncze źródło chłodzenia, redundantne komponenty 
Dostępność: 99,741% 


 
Tier III 
Koniec lat 80. - obecność kilku ścieżek, ale tylko jedna aktywna, redundantne komponenty, możliwość konserwacji bez przerywania pracy 
Dostępność: 99,982% 


 Tier IV 
Rok 1994: kilka aktywnych ścieżek rozdziału prądu i wody lodowej, redundantne komponenty, odporność na błędy 
Dostępność: 99,995 
 

 

Klasy dostępności (VK) – jak je dzielimy? 

 
Rosnące wymagania dostępności infrastruktury IT spowodowały zwiększenie wymagań dotyczących systemów IT. W wysokodostępnych strukturach przyjęła się redundancja klimatyzacji i zasilania elektrycznego uzyskiwana przez podwójne źródła oraz bezprzerwową konserwację systemów. Dostępność oblicza się z czasu awarii (czasu przestojów) i całkowitego czasu pracy systemu (centrum danych). 

 
Definicja: 
Dostępność = (1 – czas awarii /czas produkcji + czas awarii) x 100 

 
System IT określa się jako dostępny, gdy jest on w stanie wykonywać zadania, do których został przewidziany. Dostępność  podawana jest w procentach i dzieli się na klasy dostępności. 

 VK 0: ~ 95% 

Czas awarii = 2 – 3 tygodnie 
Brak wymagań odnośnie dostępności. Pod względem dostępności nie należy podejmować żadnych środków. Realizacja ochrony podstawowej IT dla innych wartości podstawowych działa korzystnie na dostępność. 


VK 1: 99,0% 

Czas awarii = 87,66 h/rok 
Zwykła dostępność. Pod względem dostępności warunki spełnia zastosowanie ochrony podstawowej IT (BSI 100-1 i BSI 100-2).  

 

VK 2: 99,9% 

Czas awarii = 8,76 h/rok 
Wysoka dostępność. Prosta ochrona podstawowa IT musi być uzupełniona o realizację komponentów zalecanych dla wysokiego zapotrzebowania na dostępność, np. zapobieganie awariom, obsługa incydentów dotyczących bezpieczeństwa i analiza ryzyka na bazie ochrony podstawowej IT (BSI 100-3). 

 

VK 3: 99,99% 

Czas awarii = 52,6 min/rok 
Bardzo wysoka dostępność. Realizacja środków zalecanych przez ochronę podstawową IT dla wybranych obiektów ze szczególnym uwzględnieniem dostępności, np. w postaci UPS (zasilanie bezprzerwowe) w serwerowni lub wtórne zasilanie elektryczne w centrum danych, uzupełniane przez inne środki z kompendium wysokiej dostępności. 

VK 4: 99,999% 

Czas awarii = 5,26 min/rok 
Najwyższa dostępność. Ochrona podstawowa uzupełniona przez modelowanie wg kompendium dostępności. Ochrona podstawowa IT jest w coraz większym stopniu zastępowana i uzupełniana poprzez środki wysokiej dostępności. 

VK 5: 100% 

Czas awarii = 0,5265 min/rok 
„Disaster tolerant“. Modelowanie wg kompendium dostępności. Ochrona podstawowa IT nadal służy jako baza dla ww. obszarów oraz innych kluczowych kwestii, takich jak integralność i poufność. 
 

 

Podsumowanie 


Inwestowanie w Data Center, które już po kilku latach nie będzie podatne na modernizację, to źle ulokowane zasoby. Nowoczesna infrastruktura IT powinna być skalowalna i elastyczna, aby sprostać przyszłym wymaganiom w zakresie przetwarzania danych, przechowywania oraz łączności.  


W kolejnej, 4 części, opowiemy natomiast o planowaniu zasilania serwerowni, aby zapewnić ciągłość pracy wszystkich urządzeń i systemów. Chętnie odpowiemy na pytania dotyczące planowania budowy serwerowni, zarówno w zakresie opisanym w tym artykule, jak i w innych materiałach cyklu „Budowa Data Center”.

 

 

 

 

 

#1   #2   Zapraszamy do kontaktu

 

Koma Nord Sp. z o.o.

ul. Łużycka 2, 81-537 Gdynia, NIP 5861029611

sekretariat: +48 58 621 11 00

kom: +48 605 126 099

fax: +48 58 621 10 30

 

E-mail:

koma@komanord.pl

serwis@komanord.pl

 

Masz pytanie? Podaj numer Twojego telefonu

Masz pytanie? Podaj numer Twojego telefonu