Case Study

Transformacja cyfrowa Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego

Transformacja cyfrowa Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego

Klient


Sosnowiecki Szpital Miejski (SSM) prowadzi działalność od 1964 roku, w wielu wyspecjalizowanych obszarach. W placówce funkcjonuje Centrum Opieki nad Matką i Noworodkiem oraz Fundacja Ochrony Zdrowia. Na uwagę zasługują także nowo wyremontowane Oddziały Chirurgii Ogólnej i Otolaryngologii, a także nowo wybudowany, niezwykle nowoczesny blok operacyjny.

 

Obecnie dwie placówki SSM obsługują miasto Sosnowiec, teren całego Zagłębia oraz miasta, które nie posiadają oddziałów specjalistycznych. SSM łączy wieloletnie doświadczenia branży medycznej z możliwościami płynącymi z modernizacji oraz rozwoju nowoczesnych usług medycznych.

Cele i wyzwania

Celem głównym projektu był rozwój elektronicznych usług w zakresie e-Zdrowia. W ramach projektu przyjęto dostarczenie nowoczesnego i wydajnego sprzętu oraz e-Usług dla zwiększenia dostępu do cyfrowych usług publicznych. Dodatkowo zaplanowano modernizację posiadanego przez Szpital systemu Optimed STD do wersji Optimed NXT.

 

Wszystkie zadania związane z wdrożeniem miały być wykonane w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo i integrację danych, a przy minimalnym przestoju serwerów produkcyjnych. Jednocześnie, wymagane było takie przygotowanie personelu medycznego, aby zapewnić w 100% płynne przejście do prawidłowej obsługi nowych systemów.

Realizacja

Tak złożone wdrożenie wymagało odpowiedniego wsparcia technologicznego, które zapewni profesjonalną obsługę całego procesu. Do przetargu stanęło wiele firm z branży IT, jednak zwycięstwo odniosła oferta przedstawiona przez konsorcjum firm pod przewodnictwem KOMA NORD.

 

„Biorąc pod uwagę wysokie wymagania szpitala, pełne uruchomienie działań poprzedziliśmy rozbudowaną analizą przedwdrożeniową i wielostopniową oceną ryzyka. W kolejnym kroku opracowaliśmy szczegółowy harmonogram pracy zapewniający właściwe rozplanowanie, realizację i kontrolę zadań wszystkich uczestników projektu” – Mariusz Binder, ekspert KOMA NORD.

 

Podczas wdrożenia przyjęta została sprawdzona metodyka, która uwzględniała specyfikę realizacji projektów IT w ochronie zdrowia i gwarantowała najlepsze rezultaty w zaplanowanym czasie.

Wyzwania

 

  • rozwój elektronicznych usług w zakresie e-Zdrowia
  • poprawa bezpieczeństwa oraz niezawodności funkcjonowania procesów medycznych i biznesowych

Proces i wdrożone rozwiązania

Realizacja projektu wymagała przede wszystkim zapewnienia sprzętu, który najlepiej sprawdziłby się przy tego typu wdrożeniach. Dlatego postawiono na niezawodne rozwiązania od Dell Technologies, Intel i Microsoft. W zakresie rozwiązań infrastrukturalnych dostarczono klaster serwerów: 2 produkcyjne Dell PowerEdge R650XS uzupełnione o 1 serwer kopii zapasowej Dell PowerEdge R550, bibliotekę taśmową Dell PowerVault TL1000 oraz macierz Dell ME4024.

 

„Serwery PowerEdge to doskonały wybór w tym przypadku. Zaprojektowaliśmy je tak, żeby łączyły maksymalną elastyczność z dużą podatnością eksploatacyjną i możliwościami administracyjnymi, dzięki czemu można było łatwo stworzyć konfigurację najlepiej dopasowaną do potrzeb, a także zintegrować ją z resztą posiadanej lub projektowanej infrastruktury” - Rafał Szczypiorski, ekspert Dell Technologies.

 

Na serwerach zainstalowane zostało oprogramowanie systemowe Windows Serwer 2019 Hyper-V oraz Windows Server 2019. Dla środowiska produkcyjnego serwerów typu host zapewniono redundancję na poziomie pracy dla połączenia LAN oraz zasilania. Ponadto, dla personelu przygotowane zostało 50 kompletnych stanowisk komputerowych Dell OptiPlex 3090 z dużymi, 24-calowymi monitorami.

 

„Proces wymiany dotychczas użytkowanego Systemu klasy HIS Optimed STD na nowy – pracujący w architekturze trójwarstwowej – system Optimed NXT, wymagał szczegółowej analizy m.in. funkcjonujących w szpitalu procesów biznesowych oraz tych, które nowy system pozwoli realizować. Implementacja tych ustaleń w połączeniu uruchomieniem e-Usług i szkoleniami personelu pozwoliły osiągnąć zakładany cel” - Mariusz Binder, ekspert KOMA NORD.

 

W ramach projektu wdrożony został też system Comarch Optimed NXT, który pozwolił na połączenie szeregu narzędzi w jeden spójny system klasy HIS zintegrowany m.in. z: laboratorium, systemem archiwizacji i transmisji obrazów z urządzeń diagnostycznych oraz systemem klasy ERP. Optimed NXT to rozwiązanie przeznaczone dla szpitali i przychodni medycznych. Umożliwia ono kompleksowe zarządzanie informacją, dokumentacją, procesem leczenia pacjentów, także pozwala kontrolować finanse i rozliczenia jednostki. Uzupełnione o e-Usługi umożliwia przede wszystkim elektroniczne wysyłanie recept, skierowań, zamówień na wyroby medyczne, zwolnień lekarskich, dokumentacji medycznej, rejestrację pacjenta online, wideo konsultacje, elektroniczne ankiety oraz komunikację z platformą P1.

 

Dzięki budowie modułowej, system może być łatwo dostosowany do potrzeb placówki, ułatwiając prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej, świadczenie e-Usług, nadzorowanie zadań sfery administracyjnej i podejmowanie kluczowych decyzji z zakresu zarządzania szpitalem. W końcowym etapie wdrożenia przeprowadzono wielopoziomowe szkolenia dla użytkowników oraz personelu medycznego zgodnie z opracowaną wcześniej tabelą uprawnień i kompetencji.

 

Na poziomie systemowym wykorzystano oprogramowanie Hyper-V, powierzając mu wirtualizację fizycznych maszyn i komputerów. W efekcie, serwery produkcyjne zyskały możliwość uruchamiania różnych systemów operacyjnych bez konieczności fizycznej ingerencji w już zainstalowany system operacyjny (z zachowaniem zaplanowanej konfiguracji maszyn fizycznych).

Efekty i zrealizowane cele

Dzięki starannemu przygotowaniu projektu przez zespół inżynierski KOMA NORD, wszystkie trudne i ryzykowne prace zostały przeprowadzone skutecznie i bezproblemowo. Warto dodać, że projekt został zrealizowany, pomimo globalnego deficytu komponentów sprzętowych.

 

Efekty

  • skutecznie przeprowadzona migracja wszystkich danych medycznych
  • dostarczona i uruchomiona kompletna infrastruktura sprzętowa
  • przeszkolony personel w pełni korzystający z oprogramowania Optimed NXT

 

„Dzięki implementacji sprzętu i oprogramowania udało się skutecznie przeprowadzić migrację wszystkich danych medycznych, co było jednym z naszych priorytetów. Do szpitala została dostarczona kompletna infrastruktura sprzętowa – firma KOMA NORD zapewniła jej wdrożenie i uruchomienie, co odbyło się bez żadnych przestojów” – Włodzimierz Daniłowicz, Kierownik Projektu ds. Informatyki Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego.

 

Kluczowy element nowego systemu HIS – dane medyczne – został prawidłowo przeniesiony na platformę Optimed NXT. Całość wdrożono na zupełnie nowym, niezwykle bezpiecznym środowisku sprzętowym, zapewniającym nieprzerwaną pracę i dostęp do danych pacjentów.

 

Dodatkowo, konsekwentnie przeprowadzony proces szkoleń personelu medycznego umożliwił placówce wykonanie kolejnego kroku w stronę zwiększenia dostępu do cyfrowych usług w obszarze e-Zdrowia, zapewniając jeszcze wydajniejszą pracę SSM.

 

W efekcie wdrożenie przyczyniło się nie tylko do zapewnienia ciągłości pracy oraz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa, ale przede wszystkim sprawiło, że poprawił się komfort pracy pracowników szpitala, a pacjenci uzyskali lepszy i łatwiejszy dostęp do usług e-Zdrowia.

Pobierz do PDF

Koma Nord Sp. z o.o.

ul. Łużycka 2, 81-537 Gdynia, NIP 5861029611

sekretariat: +48 58 621 11 00

kom: +48 605 126 099

fax: +48 58 621 10 30

 

E-mail:

koma@komanord.pl

serwis@komanord.pl