Case Study

Medyczny Gigant - nowy Szpital Uniwersytecki w Krakowie-Prokocimiu

Medyczny Gigant - nowy Szpital Uniwersytecki w Krakowie-Prokocimiu

Inwestycja


Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego jest największym i najnowocześniejszym kompleksem medycznym w Polsce oraz jednym z najbardziej innowacyjnych w Europie.

 

 

W budynkach szpitala rozlokowano 25 różnych oddziałów, które dysponują łącznie 925 łóżkami. Sale dla pacjentów to wygodne, dwuosobowe pokoje z łazienkami.

Zakres prac

Dostawa, montaż, uruchomienie i konfiguracja:

 

  • urządzeń aktywnych sieci LAN
  • sieci WLAN, stanowiącej platformę bazową dla wielu innowacyjnych technologii
  • zintegrowanego systemu identyfikacji użytkownika
  • systemu komunikacji bezprzewodowej dla personelu medycznego opartej na technologii VoWIFI
  • bezprzewodowego, innowacyjnego systemu przywoławczego
  • z funkcją lokalizacji pacjenta w czasie rzeczywistym (RTLS)
  • bezprzewodowego systemu przywoławczego dla personelu medycznego, z funkcją komunikacji oraz lokalizacji w czasie rzeczywistym (RTLS)
  • zaawansowanej centrali telefonicznej opartej o technologie klastra serwerów komunikacyjnych.

Realizacja

Zgodnie z założeniami kontraktu, jednym z podstawowych zadań KOMA NORD była implementacja kompletnej, zaawansowanej infrastruktury LAN na potrzeby systemów teletechnicznych, systemów IT oraz IPTV. Inżynierowie KOMA NORD uruchomili i zintegrowali trzy niezależne sieci LAN, gwarantujące prawidłowe działanie wielu nowoczesnych i zaawansowanych systemów, w tym:

  • teletechnicznych (BMS, CCTV, KD, RCP, PPOŻ, SSWiN)
  • IT (LAN, Wi-Fi)
  • IPTV.

KOMA NORD zbudowała szkielet LAN oparty na wydajnych urządzeniach sieciowych HPE Aruba. W trakcie realizacji projektu uwzględniono konieczność zapewnienia bezpieczeństwa oraz wymóg zachowania bezwzględnej ciągłości działania wszystkich systemów szpitala. Sieć LAN zbudowano z ponad 350 przełączników firmy Hewlett Packard Enterprise Aruba. Przełączniki dostępowe zostały połączone z redundantnym CORE'em sieci (HPE 10500) za pomocą nadmiarowego łącza światłowodowego 10Gb/s. Taka konfiguracja zabezpiecza ciągłość pracy całego obiektu w przypadku awarii pojedynczych urządzeń aktywnych sieci LAN..


Za propagację sygnału Wi-Fi i komunikację typu wireless na terenie całego kompleksu odpowiada zaprojektowana, dostarczona, uruchomiona i skonfigurowana przez KOMA NORD, zaawansowana technologicznie sieć WLAN, oparta na rozwiązaniach HPE Aruba, zbudowana m.in. z ponad 775 Access Pointów.

 

W wyniku przeprowadzenia licznych symulacji i pomiarów, KOMA NORD przygotowała projekt sieci Wi-Fi, który zapewnia siłę sygnału spełniającą wymagania pracy takich systemów, jak:

  • bezprzewodowa telefonia VoWiFi
  • system przywoławczy dla pacjentów z funkcją lokalizacji RTLS
  • system komunikacji dla personelu medycznego z funkcją lokalizacji.


Duże wyzwanie stanowiło zapewnienie odpowiedniego rozmieszczenia punktów dostępowych. Warunkiem było zachowanie reguły triangulacji tak, by zagwarantować silny sygnał jednocześnie z trzech, lub więcej, Access Pointów. Zaprojektowana w ten sposób infrastruktura Wi-Fi zapewnia dokładność systemu lokalizacji RTLS
na poziomie 3-4 m.


System komunikacji bezprzewodowej personelu medycznego KOMA NORD oparła na sprawdzonej technologii VoWiFi i rozwiązaniach firmy ASCOM. Uruchomiono łącznie 270 telefonów bezprzewodowych. Telefony zintegrowano z redundantną centralą telefoniczną Ericsson-LG iPECS UCP. Oprogramowanie centrali zintegrowano z systemami komunikacyjnymi szpitala. Zagwarantowano 3000 numerów abonenckich DDI.

Rozwiązania

W ramach uzupełnienia systemów komunikacyjnych dla personelu medycznego wdrożono rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pacjentów poprzez:

 

  • wysłanie wezwania pomocy w sytuacji krytycznej
  • określenie aktualnej lokalizacji personelu
  • przesłanie komunikatu tekstowego do personelu
  • wysłanie potwierdzenia odebrania komunikatu przez personel.

 

System oparto na unikalnym rozwiązaniu AiRISTA Flow RTLS, który spełnił wszystkie założenia.

 

Jako bezprzewodowy system przywoławczy z funkcją lokalizacji pacjenta zastosowano również technologię firmy AiRISTA, posiadającą dedykowane funkcjonalności:

 

  • możliwość wyszukania pacjenta
  • funkcję alarmowania przy wejściu i/lub opuszczeniu danej strefy bezpieczeństwa
  • funkcję przywoławczą – wezwanie pomocy, z możliwością automatycznego przekazania do najbliższych urządzeń personelu medycznego.

 

Dla tego systemu zaprojektowano dedykowane pomieszczenie umożliwiające jednoczesne ładowanie 400 urządzeń opaskowych opasek AiRISTA Flow.

 

W ramach wdrożenia, na potrzeby Systemu Identyfikacji Personelu Medycznego, KOMA NORD dostarczyła 670 czytników OMNIKEY 3021 oraz 670 kart hybrydowych Crescendo c1100 wraz z oprogramowaniem firmy HID.

Oprogramowanie

Dla całej sieci LAN, w tym podsieci teletechnicznej i IPTV, wdrożono pojedynczy, jednolity system zarządzania i monitorowania urządzeń sieciowych. Wykorzystano oprogra-mowanie HPE IMC z modułem Network Traffic Analyzer oraz oprogramowanie Aruba Airwave.


Najważniejsze funkcje HPE IMC:

  • wykrywanie i monitorowanie urządzeń
  • automatyczna konfiguracja przełączników/urządzeń
  • tworzenie schematów/planów sieci
  • zarządzanie VLAN-ami i ACL

 


Najważniejsze funkcje Aruba Airwave:

  • szczegółowa kontrola sieci przewodowych i bezprzewodowych
  • monitoring wydajności krytycznych elementów sieci - urządzeń i aplikacji
  • wizualizacja pokrycia sygnałem Wi-Fi obszaru budynku i kondygnacji oraz rzeczywistego rozmieszczenia użytkowników (z wykorzystaniem triangulacji)

 

Oprogramowanie IMS ASCOM do zarządzania urządzeniami VoWiFi, umożliwiające:

  • grupowe zarządzanie urządzeniami przenośnymi
  • aktualizację oprogramowania
  • budowę bazy danych z wszystkimi ustawieniami urządzeń
  • budowanie centralnej książki telefonicznej.

 

Oprogramowanie centrali Ericsson-LG iPECS USP – innowacyjna platforma telekomunikacyjna, zawierająca pełną paletę funkcjonalności oraz aplikacji do komunikacji w obiekcie.Posiada wbudowany serwer UCS (Unified Communication System), umożliwiający korzystanie z szerokiej gamy funkcjonalności, w tym:

  • połączeń głosowych
  • połączeń wideo
  • połączeń konferencyjnych
  • poczty głosowej
  • komunikatora internetowego.

 

AiRISTA Flow RTLS Vision – platforma webowa do zarządzania i interakcji z systemem RTLS. Interfejs umożliwia:

  • wizualizację lokalizacji poszczególnych tagów
  • zarządzanie wersją oprogramowania tagów i konfiguracją
  • grupowanie i klasyfikowanie tagów
  • przeglądanie i zarządzanie alertami
  • wysyłanie wiadomości do personelu medycznego
  • definiowanie reguł do obsługi zdarzeń związanych z aktywnością tagów pacjenta
  • odtwarzanie historycznej aktywności tagów oraz zarządzanie uprawnieniami użytkowników.

 

Korzyści z wdrożenia

  • Najnowsza technologia w przystępnej cenie.
  • Niezawodność dzięki mechanizmom redundancji oraz wysokiej dostępności sieci Wi-Fi.
  • Wyższy poziom monitoringu sieci dzięki Aruba AirWave.
  • Standaryzacja sprzętu i oprogramowania - wszystkie wdrożone urządzenia i oprogramowanie są produktami firmy HPE Aruba, dzięki czemu uzyskano większą jednorodność, łatwość zarządzania i monitorowania.
  • Nieograniczone możliwości działania i intuicyjność obsługi.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów dzięki technologii AiRista – tagi nadgarstkowe pozwalają alarmować w przypadku wyjścia i/lub opuszczenia bezpiecznej strefy, dodatkowo wyposażone są w przycisk bezpieczeństwa z funkcją przywoławczą.
  • Zapewnienie stabilnego działania wszystkich systemów opartych o łączność Wi-Fi, z uwzględnieniem terenów zewnętrznych oraz miejsc nietypowych, takich jak windy.
  • Zainstalowane Access Pointy Aruba, dzięki wbudowanym Beaconom, pozwolą w przyszłości wykorzystać technologię bluetooth do aplikacji typu wayfinder - nawigacja w budynku.
  • Łatwe i zintegrowane zarządzanie całą infrastrukturą sieciową LAN, WLAN dzięki HPE IMC.

 

 

Podsumowanie

Wspólna praca wielu zespołów inżynierskich zaowocowała powstaniem jednego z najnowocześniejszych kompleksów medycznych w Europie.


Eksperci i specjaliści IT KOMA NORD, uczestnicząc w tym wyjątkowym projekcie, zdobyli kolejne, cenne doświadczenia związane z integracją systemów IT w dużym i wymagającym obiekcie. Współpraca z generalnym wykonawcą pozwoliła zespołowi KOMA NORD podnieść kompetencje na jeszcze wyższy poziom, przy czym do najważniejszych należą: elastyczność i zdolność dostosowania się do zmienności sytuacji oraz umiejętność poszukiwania niestandardowych rozwiązań pod presją czasu.


Dzięki wspólnemu wysiłkowi personel medyczny, studenci oraz pacjenci Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim mogą korzystać z unikalnych rozwiązań medycznych i technologicznych w najnowocześniejszym obiekcie leczniczo-dydaktycznym na południu Polski.

Pobierz do PDF

Koma Nord Sp. z o.o.

ul. Łużycka 2, 81-537 Gdynia, NIP 5861029611

sekretariat: +48 58 621 11 00

kom: +48 605 126 099

fax: +48 58 621 10 30

 

E-mail:

koma@komanord.pl

serwis@komanord.pl

 

Masz pytanie? Podaj numer Twojego telefonu

Masz pytanie? Podaj numer Twojego telefonu